E m m a -

Blidö Kyrka :)


Hittade en bild på Blidö kyrka på google. Hehe. Jag blev så glad att jag fick en chans att lägga in den i våran powerpoint presentation om Östersjön, ville smyga in den någonstans och det gjorde jag. Tihi.

Nu sitter jag i alla fall på webbdesignen, lektionen börjar om tio minuter och då ska halva klassen redovisa sina hemsidor (bland annat jag). Min webbsida är ju inte precis världens intressantaste, men den ska ju ändå skrotas.

Åh, mitt kaffe räddade mig. Har frusit så. Alltså, det är så konstigt, när jag har frusit under dagen, så kan jag inte sluta skaka på kvällen och eftermiddagen. Sitter och småskakar hela tiden om jag inte har en värmd vetepåse. Men ja, ja,  nu ska jag titta lite på hemsidan. Hörs!

Kommentarer
Postat av: anna

Jaaaaaa alltid något hahaha :D Sjukt egentligen hehe. När kan du ses nästa gång? Vad ska du göra på sportlovet? :)

2010-02-18 @ 21:47:24
URL: http://froedis.blogg.se/
Postat av: "emma"

sv: hahaha xD

2010-02-19 @ 21:01:37
URL: http://music4liife.blogg.se/
Postat av: Peter

Ursäkta, men man brukar faktiskt be om tillstånd innan man använder andras bilder. Bara för att bilden "finns på Google" innebär inte att man får använda den hursomhelst. Det är tydligen ett vanligt förekommande missförstånd.



Mvh Peter, fotografen som har tagit denna bild.

2010-08-11 @ 09:15:47
URL: http://fotopeter.wordpress.com/
Postat av: Mr X

Du borde ta reda på mer om upphovsrätten och vad som gäller vid bildpublicering.

2010-08-12 @ 16:37:01
Postat av: Bildombudsmannen

Detta är ett solklart fall av otillåten bildpublicering och vi har nu kontaktat blogg.se för blogginnehavarens personuppgifter så att vi kan fakturera vederbörande.



Det är aldrig tillåtet att lägga upp någon annans bild utan tillåtelse från den som tog bilden.

Det räcker alltså inte att skriva "Bild: Aftonbladet" eller Bild: Google"



Det finns undantag som t.ex att personen uttryckligen skrivit under bilden att det går bra att publicera vidare bilden.

T.ex Nelly.com har en liten text när man förstorar deras bilder att man får använda bilderna fritt sålänge man anger deras länk under bilderna.



Bilder på internet får sparas ned till din dator och användas för privat bruk,

med privat bruk menas att du får ha bilden på din dator men inte publicera på internet utan fotografens tillstånd.

Du får även skriva ut bilden på din skrivare och använda hemma men inte t.ex sälja vidare bilden.



För att använda en bild du inte tagit måste du alltså kontakta upphovsmannen (personen som tog bilden) och få ett personligt godkännande att du får använda bilden, under bilden ska du även hänvisa till vem som tagit bilden. Hittar du ingen information om vem som tagit bilden eller var du kan finna denna? Låt då bli bilden!



Rekommenderat pris från Svenska Fotografers Förbund för en bildstöld är 3200 kr/bild och stöld.



Har du själv råkat ut för att någon tagit din bild? Det bästa du kan göra är att kontakta personen som tagit bilden och informera om att bilden inte får tas utan tillåtelse. Dom flesta är helt omedvetna om detta och dom flesta tar bort bilderna direkt utan att bråka.



Det finns många som propsar på att dom visst får använda bilderna och då är det bara att hänvisa till upphovsrättslagen,

som egen företagare är det lättare då man kan skicka faktura på bildstölden.

2010-08-14 @ 07:28:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0